Wyszukiwanie

:

Treść strony

Muzyka

Dyskretny urok pompy, czyli na temat płyty „Pompy” zespołu Rozwód

Autor tekstu: Rafał Derda
07.02.2022

Od ponad już dekady z zachwytem ale i trochę źle ukrywaną zazdrością śledzę muzyczne dokonania Szymona Szwarca. Zaczęło się oczywiście od nieodżałowanej Jesieni, będącą skrzyżowaniem noiserockowego bandu, grupy przestępczej i siewnika zapładniającego ciekawymi pomysłami toruńską scenę muzyczną. Macki Jesieni sięgały i sięgają daleko, czego przykładem może być działalność prowadzonego przez jednego z jej członków, Michała Supczyńskiego, mikrolabelu Złe Litery, gdzie wydawała się m.in. nieodkryta jeszcze wtedy przez mainstream Siksa. Innym przykładem może być prężnie ostatnio działająca Toruńska Orkiestra Improwizowana, prowadzona przez naszego lokalnego Franka Zappę, czyli Macieja Karmińskiego, który szlify muzyczne zdobywał za perkusją wspomnianej Jesieni. Już za czasów istnienia tego ansambla, zawiązywały się wokół niego różnorakie projekty, w jak najbardziej wykwintnych konstelacjach osobowych. Z mojego punktu widzenia najciekawszymi z tych projektów były zespoły, które nazwałbym Zespołami Surrealizmu Życia Codziennego, a mianowicie chodzi mi tutaj o formacje Święto Zmarłych, Wesele oraz Jesień.

Święto Zmarłych poczęło dwa pełnowymiarowe wydawnictwa („Pośpiewaj ze mną” i „Jak się bawicie”), natomiast Wesele zaprosiło nas do siebie dwukrotnie, najpierw ma mini-CDr „Dzieci Odolionu”, a następnie na poprawinowe „Elegia na zamknięcie kąpieliska w Ciechocinku”. Już przy formowaniu  drugiego wymienionego zespołu ustaliła się kolaboracja Szymona Szwarca z Damianem Kowalskim (perkusista m.in. Pchełek), który to duet stanowi trzon i kręgosłup Rozwodu. Wspomagani przez braci Rosińskich (Dynasonic) postanowili wreszcie usiąść i podzielić majątek, czego efektem stała się płyta „Pompy”.

Wydane przez Fonoradar Records „Pompy”  to płyta niejednoznaczna, a przez to niezmiernie ciekawa. Pierwsza na płycie „Polka” jeszcze ciśnie przestrzeń noisową lutą, jednakże produkcja jest tutaj zupełnie nie noiserockowa – jeszcze jest organicznie, ale już nie gitarowo. Kolejne dwie propozycje „Rygiel” i „Precel” wprowadzają już o wiele więcej pulsacji i mimo że gitara jest wciąż obecna, to żaden z instrumentów nie dominuje, tworząc z utworu na utwór coraz to bardziej zajmujący, dźwiękowy gobelin. Produkcyjnie ten gobelin prezentuje nam szeroką panoramę dub noisowych możliwości grupy, możliwości, które nie załamują się nawet przy próbach bardziej rozbudowanej kompozycji, jak to jest w przypadku dwóch suit kończących płytę, dwunastominutowego „Sopla” oraz ośmiominutowego „Skobla”. Wszystko się na tej płycie doskonale muzycznie składa i uzupełnia, jedyne czego mi brakuje, to jest brak na tej płycie tekstów. Szymon Szwarc jest przecież jednym z ciekawszych tworzących obecnie poetów i aż chciałoby się posłuchać Rozwodu bardziej lirycznego. Pomyślałem sobie z goryczą, że przecież na ostatniej płycie Wesela teksty były, i co całkiem zgrabne, ale potem przypomniałem sobie, że nie ma to tamto, w końcu Rozwód to nie Wesele.

PS Fonoradar planuje na kwiecień obecnego roku wydanie drugiej płyty Rozwodu o wdzięcznej nazwie „Gold”. Promują ją dwa krótkie filmy ilustrujące utwory „Hantel V2” oraz „Diesiel”. Pierwsze wideo to futurystyczno-mięsno-maszynowa impresja autorstwa Sebastiana Milewskiego. Teledysk do utworu „Diesel” natomiast, to jest tak czysty armageddon, że ja wam tego nie opowiem, sami musicie obejrzeć co się tam wyrabia. Na początku trochę się obawiałem, ale dowiedziałem się, że twórcą tego dzieła jest VJ Cieć Bytu aka Keldon Krothor z kultowego Czarciego Świtu, więc wszystko pod kontrolą.   

Rozwód – pompy, Fonoradar Records, 2021, CD, winyl

ściągawka netowa:

teledysk -  Hantel (Gold):

">
teledysk -  Diesel (Gold):
">

bandcamp:

https://swietozmarlych.bandcamp.com/

https://wesele.bandcamp.com/

https://rozwod.bandcamp.com/

 

Informacja o finansowaniu strony internetowej

Portal współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dolne menu strony

Stopka strony

(c) menazeria.eu - wszelkie prawa zastrzeżone
do góry